Sigrid Oterholm Hoem

Strateg, analytiker og utvikler

Jeg jobber i skjæringspunktet mellom analyse, strategi og utvikling, med fokus på å fremskaffe og formidle nyttig innsikt, historiefortelling og reiseliv


1991–1996 Universitetet i Oslo Statsvitenskap, samfunnsøkonomi, historie
1997–1998 Bond University MBA
2002–2003 Handelshøyskolen BI Scenariolæring

Utdanning

Arbeidserfaring

1998-2000
Produktsjef, International Master Publisher
2000-2002
Markedskonsulent, Alcatel Telecom
2002-2005
Markedsanalytiker, BankenesBetalingsSentral
2006-2016
Analyse/forretningsutvikling, Innovasjon Norge
2016-2025
Daglig leder, Gyger AS

Utvalgte strategi- og utviklingsprosjekt

  • SvingOm: Reiselivssamarbeid og opplevelseskonsept

    Sette RISS: Fortellinger fra Numedal ut i livet med merkevare, konsept og opplevelser. Rådgivning og utvikling av reiseruter og tursyklingskonseptet “Salige Sykkelturer”.

  • Lampeland Hotell: Destinasjonssamarbeid i Flesberg

    Prosjekt for å få på plass langsiktig samarbeid mellom sentrale aktører i Flesberg, og binde sammen fjellet og bygda. Videreutvikle tilbudet og formidle mulighetene i opplevelser vinter og sommer.

  • Destinasjon Femund Engerdal: Merkevarestrategi og vinteropplevelser i Femund Engerdal

    Definere målgrupper, samles om identitet og jobbe med å løfte vintertilbudet og posisjon som Norges fremste scooter-destinasjon.

  • Hemsedal Turisttrafikklag: Merkevaregrunnlag, profil og målgrupper

    Ny strategi med tydelige målgrupper og ny profil for Hemsedal som helårs destinasjon. Samarbeid: Bleed Design Studio

  • Visit Region Stavanger: Destinasjonskonsept - RISS

    Utviklet identitet og destinasjonskonsept ved hjelp av RISS-metodikken. Sikre bred involvering og forankring i hele regionen og hos reiselivsaktørene. Identifisere målgrupper og opplevelseskonsept. Arbeidet la grunnlaget for Edge of Norway. Samarbeid: Aldente kommunikasjonsbyrå, Kristin Koll

  • Visit Gol: Merkevaregrunnlag, målgrupper og reisemålsstrategi

    Utvikle merkevaregrunnlag og definere målgrupper med utgangspunkt i RISS-metodikken. Sikre en involverende prosess og god forankring i bygda og på fjellet. Samkjøre prosessen med Merket for Bærekraftig reisemål. Samarbeidspartner: Occasio Consulting, Anne Dorte Carlson

  • Aniara: Kaffepause

    Videreutvikle og iverksette ideen kaffepause - en tjeneste der lokale tar betalt for å møte turister over en kopp kaffe. Utvikle konsept, kommunikasjon, profil med utgangspunkt i norsk kaffekultur. Samarbeidspartnere: Aniara (gründer) og Bleed Design Studio

  • Innovasjon Norge: Nasjonale konsept for kultur, mat og natur

    Bruke RISS-metodikk til å utvikle nasjonale konsept/fortellinger om hva som kjennetegner kultur, natur og mat i Norge

  • 2016-2017

    Innovasjon Norge: Metodikk for designdrevet innovasjon i reiselivet

    Ferdigstilling av metodikk for utvikling av identitet, merkevarer og opplevelser ved å ta i bruk designmetodikk og motivbaserte målgrupper (fra Innovasjon Norge). Samarbeidspartnere: Bleed Design Studio og Ted Matthews (AHO)

Utvalgte analyseprosjekt

  • Innovasjon Norge: Turistundersøkelsen

    Bidra til å virdereutvikle Turistundersøkelsen, Norges viktigste undersøkelse om utelandske og norske turister som reiser i Norge. Undersøkelsen skal gi et dekkende bilde av turistene og avdekke forbruk, formål, motivasjon, holdninger og handlinger knyttet til bærekraft. Smarbeidspartner: Epinion

  • Innovasjon Norge: Reisebarometer

    Reisebarometeret tar pulsen på etterspørselen etter feriereiser i 6 viktige utenlandsmarkeder (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England og Frankrike). Undersøkelsen gjennomføres 1 til 2 ganger i året og måler holdninger og interesse for reiser generelt og holdninger til Norge spesielt. Samarbeidspartner: Epinion

  • Innovasjon Norge: Målgruppestudie

    Målgruppestudien ble sist gjennomført 2023/24 og kartlegger aktive reisendes motiv, behov, valg av reisemål i ulike feriesituasjoner. Undersøkelsen ble gjennomført i 9 markeder (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England, Frankrike, Italia, Spania og USA). Samarbeidspartner: Epinion

  • Reisemålsutvalget: Utredning om norske destinasjonsselskap

    Formålet med undersøkelsen var å få innsikt i utfordringene, prioriteringene, eierstrukturer, roller, oppgaver og hvordan norske destinasjonsselskap innretter virksomheten. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer med utvalgte destinasjonsselskap og kommuner, og en omfattende spørreundersøkelse blant destinasjonsselskap. Samarbeidspartner: Innovasjon Norge og Epinion

  • HEYERDAHL REFSUM AS: Reisearrangørenes omstillingsarbeid under pandemien

    Bistå Heyerdal Refsum med dybdeintervju med norske reisearrangører for å kartlegge omstillingsarbeidet under pandemien. Heyerdal Refsum var ansvarlig for arbeidet overfor Innovasjon Norge som var oppdragsgiver.