Sigrid Oterholm Hoem
Strateg, analytiker og utvikler
Jeg jobber i skjæringspunktet mellom analyse, strategi og utvikling, med fokus på å fremskaffe og formidle nyttig innsikt, historiefortelling og reiseliv
Utdanning
Arbeidserfaring
Utvalgte strategi- og utviklingsprosjekt
-

SvingOm: Reiselivssamarbeid og opplevelseskonsept
Sette RISS: Fortellinger fra Numedal ut i livet med merkevare, konsept og opplevelser. Rådgivning og utvikling av reiseruter og tursyklingskonseptet “Salige Sykkelturer”.
-

Lampeland Hotell: Destinasjonssamarbeid i Flesberg
Prosjekt for å få på plass langsiktig samarbeid mellom sentrale aktører i Flesberg, og binde sammen fjellet og bygda. Videreutvikle tilbudet og formidle mulighetene i opplevelser vinter og sommer.
-

Destinasjon Femund Engerdal: Merkevarestrategi og vinteropplevelser i Femund Engerdal
Definere målgrupper, samles om identitet og jobbe med å løfte vintertilbudet og posisjon som Norges fremste scooter-destinasjon.
-

Hemsedal Turisttrafikklag: Merkevaregrunnlag, profil og målgrupper
Ny strategi med tydelige målgrupper og ny profil for Hemsedal som helårs destinasjon. Samarbeid: Bleed Design Studio
-

Visit Region Stavanger: Destinasjonskonsept - RISS
Utviklet identitet og destinasjonskonsept ved hjelp av RISS-metodikken. Sikre bred involvering og forankring i hele regionen og hos reiselivsaktørene. Identifisere målgrupper og opplevelseskonsept. Arbeidet la grunnlaget for Edge of Norway. Samarbeid: Aldente kommunikasjonsbyrå, Kristin Koll
-

Visit Gol: Merkevaregrunnlag, målgrupper og reisemålsstrategi
Utvikle merkevaregrunnlag og definere målgrupper med utgangspunkt i RISS-metodikken. Sikre en involverende prosess og god forankring i bygda og på fjellet. Samkjøre prosessen med Merket for Bærekraftig reisemål. Samarbeidspartner: Occasio Consulting, Anne Dorte Carlson
-

Aniara: Kaffepause
Videreutvikle og iverksette ideen kaffepause - en tjeneste der lokale tar betalt for å møte turister over en kopp kaffe. Utvikle konsept, kommunikasjon, profil med utgangspunkt i norsk kaffekultur. Samarbeidspartnere: Aniara (gründer) og Bleed Design Studio
-

Innovasjon Norge: Nasjonale konsept for kultur, mat og natur
Bruke RISS-metodikk til å utvikle nasjonale konsept/fortellinger om hva som kjennetegner kultur, natur og mat i Norge
-

Innovasjon Norge: Metodikk for designdrevet innovasjon i reiselivet
Ferdigstilling av metodikk for utvikling av identitet, merkevarer og opplevelser ved å ta i bruk designmetodikk og motivbaserte målgrupper (fra Innovasjon Norge). Samarbeidspartnere: Bleed Design Studio og Ted Matthews (AHO)
Utvalgte analyseprosjekt
-

Innovasjon Norge: Turistundersøkelsen
Bidra til å virdereutvikle Turistundersøkelsen, Norges viktigste undersøkelse om utelandske og norske turister som reiser i Norge. Undersøkelsen skal gi et dekkende bilde av turistene og avdekke forbruk, formål, motivasjon, holdninger og handlinger knyttet til bærekraft. Smarbeidspartner: Epinion
-

Innovasjon Norge: Reisebarometer
Reisebarometeret tar pulsen på etterspørselen etter feriereiser i 6 viktige utenlandsmarkeder (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England og Frankrike). Undersøkelsen gjennomføres 1 til 2 ganger i året og måler holdninger og interesse for reiser generelt og holdninger til Norge spesielt. Samarbeidspartner: Epinion
-

Innovasjon Norge: Målgruppestudie
Målgruppestudien ble sist gjennomført 2023/24 og kartlegger aktive reisendes motiv, behov, valg av reisemål i ulike feriesituasjoner. Undersøkelsen ble gjennomført i 9 markeder (Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, England, Frankrike, Italia, Spania og USA). Samarbeidspartner: Epinion
-

Reisemålsutvalget: Utredning om norske destinasjonsselskap
Formålet med undersøkelsen var å få innsikt i utfordringene, prioriteringene, eierstrukturer, roller, oppgaver og hvordan norske destinasjonsselskap innretter virksomheten. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer med utvalgte destinasjonsselskap og kommuner, og en omfattende spørreundersøkelse blant destinasjonsselskap. Samarbeidspartner: Innovasjon Norge og Epinion
-

HEYERDAHL REFSUM AS: Reisearrangørenes omstillingsarbeid under pandemien
Bistå Heyerdal Refsum med dybdeintervju med norske reisearrangører for å kartlegge omstillingsarbeidet under pandemien. Heyerdal Refsum var ansvarlig for arbeidet overfor Innovasjon Norge som var oppdragsgiver.