Kart og KI
Hva skjer når KI gjør massivt inntog i reiselivet? Det er sannelig ikke godt å vite. Det har jeg heller ikke tenkt å svare på, men at KI kan være en svært nyttig assistent i utviklingsarbeid har vi erfart i et prosjekt jeg har jobbet med sammen med SvingOm, et reiselivssamarbeid i Numedal og Tinn.
SvingOm startet som en reiserute under pandemien, en videreutvikling av et matnettverk som ville jobbe med både med lokalmat og reiseliv.
De stilte seg spørsmålet; Hvordan kan utvikle mat og reiseliv sammen i en region der det er langt mellom aktørene, ingen naturlige sentrum og der gjestene må reise rundt for å fylle sekken med opplevelser og magen med lokale smaker?
Hos naboene i Hallingdal ble det investert et stort antall millioner på utviklingen av stisykling. Sykkelinteressen var økende i inn- og utland, det ble solgt elsykler i fleng og bærekraft var på alles lepper. Den størst målgruppen blant sykkelturister er tursyklisten. De som bruker sykkelen fra en opplevelse til den neste, de som ligner mer på rundreiseturistene enn på de som raser av gårde på landeveien eller suser ned tilrettelagte traseer og smale stier.
Sykkelsatsingen fikk arbeidstittelen «salige sykkelturer», sykkelturer for de som liker stillhet og ro (det må du nesten), som er opptatt av kulturarv, vakre kulturlandskap, flotte gårder og gamle greier.
Jeg skrev det skulle handle om KI, og nå kommer jeg til poenget. Viss du skal på sykkeltur (eller en rundreise for den saks skyld) er kart et nyttig og viktig hjelpemiddel, både før og under reisen. Det er et utall tilbydere som gjerne selger deg sine kartløsninger (Outdoor active, Trail guide, Komoot, Bikemap, Naturkartan, Trailforks etc.) Felles er at man legger informasjon ut i en løsning, som i større eller mindre grad, kan integreres på egen nettside.
I Nederland, Danmark og EuroVelo bruker de i langt større grad openstreetmap (OSM) og Leaflet for å formidle sine sykkelturer. Alle de nasjonale sykkelrutene ligger også inne i OSM i Norge. Det er detaljerte beskrivelser av hvordan man skal legge inn alt fra syklistvennlige tjenester til ruter på nettet.
Openstreetmap har eksistert i over 20 år, det er ingen lisensavgifter, det er stabilt og brukes av små og store aktører, offentlig som private i hele verden. Det holdes oppdatert av frivillige bidragsytere, og mange mener at kvaliteten på kartene ofte er bedre enn de kommersielle alternativene, særlig i Europa. Når man i tillegg bruker Leaflet, en gratis kildekode, kan du lage skreddersydde kart med markører, popup, egne farger, symboler og egen profil fullt ut integrert på egne nettsider.
Det koster noen timer, men ellers er det gratis å bruke.
Utfordringen er at det krever koding. Jeg er en voksen dame som ikke har kodet siden jeg gjorde et feilslått forsøk på å lære meg bittebittelitt HTML-koding en gang på slutten av 90-tallet. Jeg har definitivt ikke peiling, og får en anelse fatigue av f.eks en slik kode:
const map = L.map('map').setView([59.91, 10.75], 13);
L.tileLayer('https://{s}.tile.openstreetmap.org/{z}/{x}/{y}.png').addTo(map);
Den lager rett og slett et nytt kart, og sier at midtpunkt i kartet skal være Oslo sentrum. Det kan ikke jeg skrive, men det kan ChatGPT. Jeg kan fortelle KI akkurat hva jeg vil ha, hvordan jeg vil at det skal se ut og ChatGPT (eller andre verktøy) kan skrive koden for meg. Det er genialt.
På siden jeg legger ved har jeg, i svært nært samarbeid med ChatGPT, kodet kart.
I tillegg til å skrive koden har ChatGTP hjulpet meg med; Veldig enkle steg for steg beskrivelser, forslag til bedre løsninger, automatiseringer, oversettelser, sparring og inspirasjon.
Jeg har kunnet lage kartløsninger som ville vært utenkelig før jeg fikk ChatGPT som mentor og følgesvenn.
Eller som ChatGPT oppsummerer:
Med OSM (openstreetmap) + Leaflet får du full frihet og eierskap til kartene dine, og med ChatGPT og KI slipper du å kunne kode alt selv. Det betyr mer tid til å lage godt innhold – og lavere kostnader.
For ikke å glemme; når man først har fått kodeblokkene på plass er det enkelt å bytte til ny rute (ny gpx-fil) og legge til ny/endre ikoner, farger eller andre typer justeringer.
Salige sykkelturer handler jo tross alt primært om at folk som sykler skal betale godt for seg underveis, de skal tømme både lårmusklene og lommeboken. Så kan de reise hjem med lett hjerte og tom konto.
Når jeg kan kode, kan alle kode