Hysj! Det er tid for stillhet

Det er den tiden på året. Kanskje mer presist, den uken hvert år når de store aktørene publiserer sine spådommer om hva som vil bli litt annerledes neste år. Hvilke typer ferier som blir mer etterspurt, hvilke behov og forventninger som er mer fremtredende og hvilke endringer som er i emning blant de reisende rundt om i verden.

Noe handler om å sette nye, fiffige navn på behov som er like gamle som menneskeheten. Publikasjonene gir samtidig en god pekepinn på endringer i forventninger, og ikke minst hvordan de reisende stadig finner nye måter å tilfredsstille grunnleggende behov på.

Hvorfor reise?

I år tar flere av rapportene utgangspunkt i det grunnleggende spørsmålet. Hvorfor reiser vi, hva er formålet med ferier, hvilken jobb skal ferien gjøre for de som pakker snippsekken og reiser. Vi spør ofte hvor folk reiser, påpeker Hilton (kilder nederst), men startpunktet bør være hvorfor.

Min erfaring er at en slik tilnærming gjør det enklere å drive med utvikling i reiselivet, fordi det tar oss nærmere forventningene folk har til reisemål og opplevelser i ulike situasjoner.

Når vi gjør analyser av ferier med utgangspunkt i hvilke aktiviteter folk har gjort eller hvor de har vært, er det ofte vanskelig å finne tydelige fellesnevnere. Analyserer vi derimot med utgangspunkt i motiv og behov, blir det tydeligere skiller mellom ulike typer ferier. Skal man skru sammen et tilbud til turister får vi en bedre forståelse når vi ser på forskjellen mellom de som er på jakt etter adrenalin og spenning og de som søker stillhet og ro, enn ved å se på om de som vil gå fotturer, stå på ski eller oppleve spektakulær natur.     

Stillhet i urolig tid

Et svar som går igjen i mange av rapportene i år er at stadig flere vil oppleve stillhet, komme bort fra alt som krever oppmerksomhet og distraherer. «Silence will be golden in 2026» skriver Booking.com. På reise vil flere bytte ut støy, stimuli og en virtuell virkelighet med opplevelser som er nær naturen.

Hilton har døpt sin første trend “Hushpitality: Seeking Sweet Silence», og skriver at de reisende i 2026 vil søke opplevelser som bidrar skrur ned støyen i livet, og gir rom for ro og avslapning.

Trip.com og Google peker på at mange reisende vil si farvel hektiske reiseplaner, og velge destinasjoner nær naturen, som inviterer til kontemplasjon og refleksjon.

Vrbo/Expedia mener å dokumentere at «the slow travel movement is gaining ground”, og at stadig flere søker etter «starlit skies over busy city lights in 2026».

Også Booking.com har fanget opp den samme lengselen i trenden “Hushed hobbies” med «By slowing down and letting nature take the lead, travelers are redefining what it means to recharge by finding clarity not in doing more, but in embracing less.”

Stillhet er ikke passivitet

Stillhet betyr ikke fravær av aktivitet, men om å redusere distraksjoner. Stillhet finnes i aktiviteter og ritualer som redusere stress og gir rom refleksjon, tålmodighet og tilstedeværelse: å reise sakte, være uten dekning, fordype seg i en bok, dra på retreat, praktisere yoga, padle i stillhet, sykle i eget tempo, rensen kroppen i badstu og spa eller eller gå på ski i det stille vinterlandskapet.

Det kan handle om å nyte mørket, se stjernehimmelen, sove godt etter rolige turer og bo og nyte matopplevelser på steder som er designet for stillhet og refleksjon.

En av mange trender

I alle disse publikasjonene er det trender som peker i alle himmelretninger. Noe for enhver smak. Trender til å bli glad og bekymret av. Selv om Expedia trolig har rett i at slowtravel får større gjennomslag i 2026, peker Priceline på noe annet: at reiser også fungerer som en hastig treat. I undersøkelse fra USA svarer 80 prosent av Gen Z svarer at de kunne flydd til en internasjonal destinasjon på en reise som kun varer en dag, dersom det var en god deal.

Dette var ikke på noe vis ment som en komplett oversikt over trendene, men kun en liten sving innom en av trendene som mange er enige om at blir viktig i 2026. Dersom det kommer en bølge av reisende på jakt etter stillhet, ro og naturopplevelser, ligger det store muligheter i å tilrettelegge, ritualisere og kommersialisere jaken på ro – for svært mange turister er det kjærkomment.

Her er noen av kildene som har inspirert dette innlegget:

Expedia Group. Unpack ’26: The Expedia 2026 Travel Trends Report

Booking.com. The Era of You: Top Trends Defining Travel in 2026

Hilton Hotels & Resorts. Hilton 2026 Trends Report – The Whycation Era

Skyscanner. Travel Trends Report 2026

Priceline. Where to next? 2026 Travel Trend Report

Mintel. 2026 Global Consumer Predictions.

 

Neste
Neste

Kart og KI